Voor inspiratie voor mijn onderzoek over ons gedrag ten opzichte van de dingen met een focus op duurzaamheid,  heb ik op internet gezocht, afleveringen  van VPRO tegenlicht en TEDX bekeken, het Infographics congres, Dutch Design Week en Drive van ClickNL bezocht. Ik beschrijf er hier een aantal die me het meeste raakten. Annie Proulx, ik voel een persoonlijke connectie met haar levenshouding, zegt in de VPRO tegenlicht aflevering ‘In de ban van het bos’ van 8 september 2019:

Annie Proulx, VPRO Tegenlicht ‘In de ban van het bos’

Ik wil de tijd die me nog rest zoveel mogelijk te weten komen over hoe dingen functioneren, wat werkelijk van belang is, en hoe het komt dat de aarde struikelt en onderuitgaat.’

Voor mijn onderzoek raakte ik ook geïnspireerd door speculatief ontwerp. Je kan toekomstscenario’s bedenken, maar door ze als speculatief project ook te realiseren, en ze dus uit te proberen, ontsluit je een rijke bron aan mogelijkheden die je niet had kunnen bedenken. Een voorbeeld hiervan is bureau Superflux: Anab Jain, mede-oprichter, vertelt bij TEDX in 2017 over het project The Future Energy Lab waarbij ze een scheikundefles met vervuilde lucht uit het fictieve jaar 2030 aan bezoekers liet ruiken, om hen zich bewust te laten worden wat er zou kunnen gebeuren als we zo doorgaan met de lucht vervuilen. Zo’n ingreep is concreet en spreekt je zintuigen en je emoties aan.

screenshot TEDX (l), foto (c) superflux (r)

Om een brug te slaan naar emoties: bij het Infographics congres op 11 oktober 2019 – was het thema Info Empathics, engaging crowds by information design. Er werd gesproken over het aanspreken van emoties mensen dingen beter onthouden. Dion Lee, art director van Vox, die online explainer video’s maken, vertelde dat informatie de weg aflegt van zintuiglijk geheugen via het korte termijn geheugen naar het lange termijngeheugen.

Bij datzelfde Infographics congres vertelde kunstenaar Thijs Biersteker over zijn werk waarvoor hij een wetenschappelijk feit uitlicht en visueel maakt. Hij noemt dit zelf ‘micro experiences’. In het werk Pollutive ends, visualiseert hij door middel van een constructie van doorzichtige buisjes de vervuilende werking van één sigarettenpeuk: 500 liter water raakt vervuild en dat gebeurt voor je ogen. Vol van de urgentie van klimaatverandering, weet hij een breed en internationaal publiek te inspireren met zijn werk. Een ander werk wat hij maakte, Plastic Reflectic toont een zelfportret in drijvend plastic in donkere vloeistof: het plastic is interactief gemaakt en beweegt met je mee. Hij weet publiek te raken door heel open zijn eigen zorgen uit te spreken, en deze vervolgens visueel te maken.

Thijs Biersteker op Infographics Congres – foto: eigen opname (l) – Pollutive Ends, foto: (c) de kunstenaar (m) Plastic Reflectic, foto: (c) de kunstenaar (r)

Qua vorm en beeldtaal vind ik inspiratie in de volgende projecten: Below the surface, eenproject wat te zien was bij Infographics Congres op 11 oktober en DDW in oktober 2019. Visueel aantrekkelijk en enorm bewerkelijk project, door Fabrique gemaakt. Bij de realisatie van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam werden zo’n 20.000 objecten opgegraven; die zijn allemaal beschreven en geordend tentoongesteld in de ruimtes bij de metro en op een website. Op die website worden de objecten uit totaal verschillende tijdperken op gelijk niveau behandeld. De functionaliteit van de website is heel uitgebreid, je kunt op allerlei eigenschappen zoeken, en je kunt ook zelf iets maken met de objecten; er is heel goed nagedacht over het publiek die het gebruikt, en de enorme arbeidsintensiviteit wekt ontzag.

Below the surface, Fabrique e.a. – foto: eigen opname (l), foto (c) Fabrique (r)

The Future Past Thomas Strattmann Infographics congres 11 oktober. Strattmann liet een driedimensionale visualisatie zien van Arson attacks: vluchtelingenheenkomens die de afgelopen tientallen jaren zijn aangevallen en in brand gestoken. Voor elk gerepresenteerd jaar plaatste hij een open stellagekast met daarin miniatuurweergaves van de heenkomens die zijn aangevallen of in brand gestoken. Terwijl je naar de stellages staat te kijken (en geen mensen ziet of spreekt) wekt het een immens indringend beeld op, omdat je in één oogopslag ziet hoeveel meer aanvallen er in de afgelopen jaren zijn geweest, en hoeveel het er überhaupt zijn.

The Future Past, Thomas Stratmann, foto: (c) de ontwerper

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.